Spørgeskema

Google har lanceret en ny tjeneste under Google Docs, der giver dig mulighed for at lave online spørgeskemaer. Spørgeskemaer kan være et stærkt supplement til din webanalyse, hvis du ligesom os andre der laver web, har oplevet “huller” i analysetallene.

Huller i din analysedata

Hvis du bruger Google Analytics, har du sikkert undret dig over, at hovedparten af din trafik kommer fra (direct) ((none)).

Top traffic sources

Screendump fra Google Analytics

Jeg vil her lige ridse op hvad henholdsvis direct og none betyder.

(direct) dækker først og fremmest over den trafik der kommer ved at brugerne:

  • taster din URL direkte i browseren
  • har dit domæne bookmarked
  • klikker på link i en mail der går til dit website
  • har sat din side som deres startside i browseren

Hvis du har et stærkt brand og et kendt domænenavn, vil mange sikkert taste dit domænenavn direkte i browseren, og det vil naturligvis komme til udtryk i den indkomne trafik.

Men hvad så med ((none))?

((none)) dækker over den trafik, der ikke har nogen referral. I nogle tilfælde kan Google Analytics simpelthen ikke se hvor dine brugere kommer fra. Det skyldes som regel:

  • forkert redirects
  • at IE ikke ser et link der popper op i et nyt vindue som en referer. Sagt på en anden måde, hvis et link fra et website til dit website åbner i et nyt vindue ser IE det ikke som en refferer (giver det bedre mening?)
  • browseren er sat op til ikke at understøtte referrals

Bottom line – der vil være en masser “huller” i din analyse i form af indkommen trafik, du ikke kan identificere.

Spørgeskemaet… polyfillaen i din analyse

Når dit analyse software ikke slår til, bliver du nødt til at spørge dine brugere og det er her kommer spørgeskemaet ind. Et spørgeskema er nemt at lave, det passer sig selv indtil data er indsamlet, og med Google Docs (se også Zoomerang og SurveyMonkey), er det også blevet gratis.

Den nye spørgeskema funktionalitet gemmer sig i spreadsheetdelen af Google Docs, som kræver at du har et Google login for at kunne bruge.

Jeg vil i en af de næste indlæg beskrive, hvordan du benytter spørgeskema funktionaliteten og hvordan du lærer din brugere at kende.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.